Dobrodošli na “Ćilipe”

Ko god doputuje u Crnu Goru ima čemu da se divi, zavisno od sopstvenih interesovanja, posebno ako je taj neko došao samo da obiđe naš biser Mediterana, nadiše se i nagleda njegove Bogom dane ljepote, i vrati se kući. Ako dolazi avionima srpske ili crnogorske avio-kompanije iz Beograda ima da prođe pravu golgotu. Prvo cijena karte, koja je vjerovatno najveća na svijetu za destinaciju od nekih 500 kilometara (BG – PG ili BG – TV, i nazad) iznosi fantastičnih 160 eura nakon svih mogućih i nemogućih taksi i rezervacija. Za to vrijeme iz Dubrovnika do Londona možete u oba pravca letjeti za nekih 180 eura. Bliže destinacije su još jeftinije, a o low-cast kompanijama da i ne govorimo.

Svaki put mi se stomak okrene kad trebam kupovati ovu kartu. Ali to nije ništa. Ljeti je u Podgorici obično oko 40’C u hladu. Aerodromske piste su poznate po temperaturnim rekordima za određeno područje u određenom danu. Avioni Montenagro-airlinesa kada polete sa te temperature, odnesu je sa sobom na 5000m visine, jer klima uređaji u avionima obično ne rade. Piće se služi nerashlađeno, a o ljubaznosti osoblja i konobarica u avionu ne želim ni da govorim, jer me odmah hvata mala snaga. Po nekad se i zapale, zadime, a po nekad slijeću na livede i preoru imanja ljubaznih domaćina u okolini podgoričke aerodromske piste. Srećom žrtava još nije bilo. Najteže je prošla stjuardesa koja je ispala iz crnogorskog aviona, na aerodromu u Beogradu, zbog pogrešno zatvorenih vrata, na sreću povrede su sanirane. Do skoro je na tivatskom aerodromu bilo čudnih dobrodošlica. Na pokretnim stepenicama kojima se iz aviona silazilo na pistu, pisalo je: “Dobrodošli – aerodrom Ćilipi”. Ovo podsjeća na zavjese i peškire iz kotorskih bolnica na kojima je pisalo “Hotel Libertas” i slično. Aerodrom u Tivtu je civilni – odgovoran ministar saobraćaja. Zdravstvene ustanove u Kotoru nisu bile vojne – odgovoran ministar zdravlja. Da se vratim avionima, Jat-ovi nakon što polete znaju da se vrate zbog otkazivanja motora, ili da slete ranije na nekom od aerodroma kako bi još jednom provjerili ispravnost.

Ukoliko u Crnu Goru dolazite vozom, morate biti svjesni činjenice da može da se desi velika nesreća, da ništa nije sigurno, a o tome da li će neko odgovarati i ako se desi, ne brinite – neće. Eventualno – nevini. Zbog užasne dotrajalosti i neispravnosti kočionih sistema, a ipak stavljene u promet, s vremena na vrijeme vozovi izlijeću iz šina i ponovo se vraćaju. U zimskim mjesecima posebno. Prošle godine, 23. januara desila se najveća željeznička saobraćajna nesreća u mjestu Bioče, 10km sjeverno od Podgorice. Preko 200 povrijeđenih putnika i na žalost 46 poginulih. U zatvoru je nesrećni mašinovođa koji je vidjevši kočioni sistem kojim je morao da doveze prugu do Podgorice, svjestan da ide u sigurnu smrt, a po naređenju nadređenih krenuo, i ponudio prvo sopstveni život. Sudbina je htjela da on bude među preživjelima. Istog dana je ministar saobraćaja Andrija Lompar podnio ostavku. Ali to je uradio na malko čudan način. Podnio je ostavku, ali je ostao do kraja mandata da u ostavci obavlja svoju dužnost. Onda su došli izbori i vlada je imenovala novog ministra saobraćaja. Ovog puta, za razliku od njegovog prethodnika, to je bio Andrija Lompar. Da li je promijenio genetski sastav ili je izvršio plastičnu operaciju jagodica na prstima i promijenio lična dokumenta niko ne zna. U glavnom, u narodu se sumnja da je to taj isti čovjek – vrijeme će pokazati. Možda Vesna Medenica po službenoj dužnosti reaguje, al bi prije toga neko po službenoj dužnosti morao nešto od nje da traži, pošto žena ne voli da se previše miješa u svoj posao.

Onih godina kada Crna Gora “nije bila u ratu” ni sa kim, sem eventualno sa svojim građanima (a u čemu su građani junački uživali), iz vozova su otimani putnici i deportovani na likvidacije, što vjerovatno nije uopšte čudno, s obzirom da su otimani i iz kuća i odvođeni ka istoj destinaciji. Jedino se destinacija nije znala transportovanim cigaretama, a ekonomska misao našeg eks-premijera tvrdi da je bilo legalno transportovati robu do nepoznate krajnje destinacije. U intervjuu datom njemačkom Finance-u prije nekoliko godina saopštio je kako je Služba bezbjednosti čuvala konvoje sa cigaretama kako ne bi bili otimani kao što su otimani putnici iz vozova. Zanimljivo poređenje. Rodbina otetih i pobijenih nikada nije reagovala – što znači da je poređenje, vjerovatno, na mjestu.

Ima i onih koji u Crnu Goru dolaze sopstvenim automobilima. E tu ih čeka posebna atrakcija, najbolji automobili sa kojima se nikada neće otići u neku drugu zemlju na ljetovanje ili zimovanje. Naime, Interpol na Balkanu potražuje od lokalnih policija 130.000 ukradenih vozila sa Zapada. Zbog poslova koje sam obavljao bio sam u prilici da primijetim da su najbolja vozila kojima danas gazduje crnogorska policija ukradena. Tako mi je recimo, dok sam radio na Cetinju, sugerisano da nikada sa službenim vozilom ne izađem iz Crne Gore. Auto koji je Prijestonici na korišćenje predao MUP bilo je “skinuto sa osiguranja”. Vjerovatno se pravi vlasnici još uvijek nadaju da će njihovog ljubimca nekada ugledati ponovo. Nekim šefovima poslaničkih klubova su takođe predata od strane MUP-a vozila sa istom sugestijom. Prema procjenama Interpola, skoro polovina ili oko 60.000 ukradenih vozila nalazi se na prostoru Crne Gore. Jako često se dešava da žrtva krađe vozila, ako je vozilo ukradeno u Srbiji ili Crnoj Gori stupi u kontakt sa ekipom koja je odradila posao. U tom slučaju se ponudi otkup, koji se plaća, praktično, kao da se kupuje ponovo automobil koji je skinut sa osiguranja.

Sagovornici dnevnih listova koji govore o ovom problemu, saglasni su da balkanske organizovane kriminalne grupe sarađuju u ovom poslu. Jedan od njih kaže da vozila ukradena u Srbiji završavaju na teritoriji Hrvatske i BiH, jer između lokalnih i njihovih organizovanih grupa kradljivaca automobila postoji dobra saradnja, po sistemu razmjene. Sa Hrvatima je saradnja najaktivnija i najčešće razmjenjuju “audije”, BMW X5 i džipove. Vozila ukradena u centralnoj Srbiji najčešće završavaju na Kosmetu, u Makedoniji i sve manje u Crnoj Gori. Jedan kanal vodi ka Moldaviji, Ukrajini, Bjelorusiji i Rusiji, dok drugi preko Bugarske ide ka Turskoj i dalje ka Iraku i Siriji – kaže jedan od sagovornika i dodaje da je bilo slučajeva da su vozila ukradena u Srbiji završila kod kupaca u Sibiru ili na auto-pijaci u Damasku, gdje niko ne provjerava dokumentaciju.

A kakva je atmosfera na graničnim prelazima na ulasku u Crnu Goru, najbolje svjedoče fotografije oduševljenih vozača, koji ne mogu da vjeruju da graničari i policija u sjedećem položaju obavljaju posao. Čak po internetu kruže ove fotografije uz viceve kojima se radne sposobnosti Crnogoraca dovode do granice izvrgavanja ruglu. Ipak, nakon što kumovi pokupuju kompletnu Crnu Goru, nadati se da će biti bolje, oni ipak znaju da pokrenu mašine. A ako i ne budu znali, prodaće firmu, nekoliko puta skuplje, naravno. Možda se iz nekoliko tura reketiranja, pojavi vlasnik koji prvi dan na poslu neće doći na ideju u kumovskoj sferi poznatu kao “programirani stečaj”.

____________________

Ukoliko želite ostaviti komentar, kao i za sve vas koji volite ovakvu vrstu muzike, moj današnji favorit je pjesma grupe GenesisLand Of Confusion“, uživajte u nastavku…

Advertisements

3 thoughts on “Dobrodošli na “Ćilipe”

  1. lovcen

    Brdo Gorica, gori. Bice novih placeva na prodaju. A mozda i nikne diplomatsko naselje. Ili gradonacelnik Cetinja posadi na Gorici novu Titovu sumu, kao sto su se nekada sadile.

  2. Alex

    Nakon što je prilikom slijetanja aviona na livadu pored piste direktor Montenegro airlinesa izjavio da tako nešto nije “ništa strašno”, danas kaže da je ipak bilo malo drugačije, te da je putnike spasio sami Bog.

    “Đurišić je optužio nadležne državne organe da slučaj iskliznuća sa piste aviona “Montenegro erlajzna”, u januaru 2005. godine, pokušavaju da “gurnu pod tepih”.

    – Zahtijevam od nadležnih organa da taj proces dovedu do kraja, da tačno i profesionano identifikuju i kazne prave krivce i da to saopšte crnogorskoj javnosti. Neko mora biti odgovoran, nebitno da li je iz “Montenegro erlajzna”, Aerodroma Crne Gore ili Agencije za kontrolu letjenja, jer su bili dovedeni u opasnost životi 76 osoba, koje je sami Bog te večeri spasio – iznenađeno je kazao Đurišić, tražeći da nadležni organi, ukoliko nijesu u mogućnosti da sami riješe ovaj slučaj, angažuju strane eksperte iz ove oblasti.

    Cilj njegovog apela, kako tvrdi, nije samo kažnjavanje odgovornih, već i poruka zaposlenima u aviosaobraćaju da se takva greška više nikada ne ponovi.”

  3. stratos

    Okončana istraga incidenta na podgoričkom aerodromu kad je avion “Montenegro erlajnza” izletio s piste

    “Foker” kod tužioca

    Neposredno nakon incidenta na podgoričkom aerodromu
    PODGORICA 3.11.07. – Istražni sudija podgoričkog Višeg suda Mirolsav Bašović, prema pouzdanim saznanjima Republike, okončao je istražni postupak incidenta na podgoričkom aerodrumu 25. januara 2005. godine, kada je “foker” “Montenegro erlajnza” izletio s piste.
    – Spisi su predati Tužilaštvu koje će odlučiti o eventualnom podizanju optužnice u ovom predmetu – naveo je naš sagovornik.
    Istraga zbog incidenta na podgoričkom aerodromu, vođena je protiv pilota “fokera” Dragana Popovića, koji je osumnjičen za “ugrožavanje bezbjednosti saobraćaja vazduhoplovom”. Na spisku osumnjičenih našla se direktorica aerodroma “Golubovci” Gorica Raičević, kontrolor piste Boro Boljević, kao i šef kontrole leta Nebojša Roganović. Oni se terete da su počinili krivično djelo “nesavjestan rad u službi”.
    Spisima istrage, koja je trajala skoro dvije godine, priložen je i dokument koji je potpisao predsjednik kompanije Zoran Đurišić, u kojem se navodi da je posada aviona prekršila proceduru prilikom slijetanja na pistu u Podgorici.
    Neposredno nakon incidenta, u okviru kompanije je sprovedena interna istraga, kojom je utvrđeno da je incident posljedica niza propusta više subjekata uključenih u organizaciju leta.
    Istragom je ujedno utvrđeno da tokom leta pilotska kabina nije bila sterilna, jer su u njoj, pored kapetana i kopilota, bile još dvije osobe.
    – Let je bio normalan, na prilazu Podgorici bilo je malo ljuljanja. Poslije prestanka važenja upozorenja za vezivanje, jedan putnik je došao do pilotske kabine, ne pitajući persera i pričao s kapetanom Popovićem 10 minuta do slijetanja. Sjeo je na jump sjedišta, pušio i nije htio da se veže – piše u izvještaju interne komisije “Montenegro erlajnza”, koji je podnijet ministru saobraćaja Andriji Lomparu.
    U pilotskoj kabini, kako se spekulisalo neposredno nakon toga, bili su podgorički biznismen Veselin Barović i tadašnji ministar rada, sada potpredsjednik parlamenta Slavoljub Stijepović. Barović je označen kao ”putnik koji je pušio u kokpitu i odbijao da veže pojas”.
    Ista komisija, utvrdila je da je kontrola leta u Podgorici kasno obavijestila posadu da jedan od elektronskih uređaja za navođenje aviona ne radi, a avion je već bio u proceduri prilaska pisti kao da je sve ispravno.
    Posada je, kako se dodaje, napravila grešku i nije prekinula započeti postupak prilaza i pripreme za novo prilaženje predviđeno u uslovima odsustva uređaja za navođenje.
    – Vremenski uslovi na aerodromu u Podgorici bili su “složeni” (padao je snijeg), a kapetan nije procijenio kao neophodno da preuzme kontrolu aviona. Takođe, kapetan je razgovarao s kontrolom leta o tome u kakvom su stanju svjetla i nije kontrolisao rad kopilota – utvrdila je komisija, uz konstataciju da nije postojala potpuna koordinacija među članovima posade.
    Ista komisija, internom istragom utvrdila je da je propuste napravilo i preduzeće Aerodromi Crne Gore, jer pista nije bila propisno očišćena tako da su se njena svjetla, u trenucima kad se avion približavao, slabo vidjela jer su bila zatrpana snijegom.
    Zbog svega ovoga, na kraju, zaključila je ista komisija, avion je sletio jednom nogom glavnog stajnog trapa pored ivice poletno-slijetne staze i konačno se poslije loma nosne noge i klizanja na nosu zaustavio pored piste.
    Zbog trauma i neprijatnosti, desetine putnika tužile su aviokompaniju.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s