Televizija nula

S vremena na vrijeme pratim satelitski program Televizije Crne Gore i najčešće ostajem sleđen kvalitetom onoga što se na programu da vidjeti. Informativni progam je potpuno kontrolisan, bez ikakvog istraživačkog novinarstva i bez ikakve inicijative koja bi i u najmanjim naznakama mogla sličiti javnim servisima regiona jugoistočne Evrope. Hrvatska je u tom smislu najdalje odmakla. Što se tiče TVCG umjesto da bude bastion odbrane javnosti od gluposti koja joj se servira od strane vlasti, državna TV je oružje u rukama iste te vlasti, a protiv zdravog razuma građana.Udarni dnevnik pokrivaju mumificirani likovi prezentatorki koje samo prepričaju ono što agencija Mina za taj dan smatra da je bitno za građane Crne Gore. Inače, prezentatorke su čašćene uredničkim pozicijama i svaka po na osob daje svoju notu Dnevniku. Od ostalih emisija familija Darka Šukovića, crnogorske Žive istine, apsolutnog svjetskog rekordera u intervjuima sa Đukanovićem nekoliko sati pred izbornu šutnju, vodi emisiju Pečat…

Problem političke kontrole koji je trebao biti riješen novim medijskim zakonima samo je ojačao pozicije tajkuna u državnoj TV. Danas se više na, davno usvojene, zakone niko i ne obazire, a zakona se sasvim sigurno niko i ne sjeća. Rođaci prvih u liniji srodstva sa državnim i partijskim funkcionerima ne smiju biti zastupljeni u Savjetu i UO TVCG. Koga je za to briga uopšte. Godinama je funkciju u savjetu pokrivala šefica medijskog pula izbornih kampanja DPS-a Radmila Vojvodić, rođena sestra bivše gradonačelnice Bara, današnje ambasadorke Crne Gore u Srbiji. Brat od tetke Svetozara Marovića, inače bivši portparol vlade i njen bivši generalni sekretar Miodrag Vučinić ponovo se vratio na funkciju u TV, što može biti indikator da će se sa njim vratiti i “Saradnice pored bubnja” iz “kultne” (lutrija) emisije za narodne mase – Top Voley.

Radojka Rutović je glavna i odgovorna urednica TVCG, inače, rođena sestra Željka Rutovića, bivšeg portparola DPS-a, bivšeg (možda i još uvijek aktuelnog) zamjenika ministra kulture i medija. Rutović je poznat kao čitač saopštenja DPS-a u kojima je, recimo, da ne trepne, krajem decembra 2003. godine, i ko zna koliko puta ponovo, znao izjaviti kako između Bulatovićevih radikala tj. lidera SNP i Perovićevih radikala, tj. lidera LSCG ne postoje suštinske razlike.

Dok je LSCG pokušavao iznaći i najmanji mogući model po kome bi bilo moguće objediniti opoziciju u djelovanju za promjene u crnogorskom društvu, za to vrijeme vlast je radila sve kako bi od bivših liberala stvorila sedam-osam paralelnih “liberalnih saveza”, u skladu sa proklamovanom partijskom direktivom o LSCG-u kao državnom neprijatelju no.1. Ne blijedi ni ono kada je TVCG u udarnom reklamnom terminu prije i poslije drugog dnevnika (inače najgledanije informativne emisije u CG svih vremena) tri dana za redom emitovala oglas u kojem se navodi da se pozivaju bivši članovi LS na skupštinu i koktel u, kako je navedeno, pet do 12 da obnove LS, uz poruku “Liberalni savez liberalima”. Tako se vodio specijalni rat protiv LSCG punih 15 godina.U zemljama u okruženju na ove probleme se ukazuje, o njima se pišu knjige, govori sa stručne strane, posmatra se fenomenološki i naravno postoji javnost koja na to reaguje. Veliki finansijski lobiji svaki iz svog ugla priča priču o tome, ali s obzirom da su suprostavljeni, tako istina isplivava mnogo lakše, jer svako pokušava da je guši svojim rukama, a kad nema koordinacije, dešava se prasak. U Crnoj Gori postoji samo jedan finansijski lobi, i postoje obični građani, a oni se, u ogromnoj većini, utrkuju kako da se tom lobiju približe i pokupe mrvice za koje smatraju da pripadaju njima, plaćajuči ih svojom beskonačnom lojalnošću i sluganstvom.

Tužno je da crnogorski građani ne znaju da recimo u Srbiji priča o stvaranju lažnih afera nije nikakva tajnost, kao i o tome koliku i kakvu ulogu u svemu tome igraju mediji. U svojoj knjizi, bivši šef vladinog biroa za informisanje u vladi Zorana Đinđića kaže sljedeće: Šema proizvodnje afera bila je uhodana i sastojala se iz nekoliko faza: Afera započinje izdavanjem naloga (teme) iz nekog od političko-obaveštajnih centara (vojno-policijsko-obaveštajne strukture, političke stranke, tajkuni ili mafijaško-kriminalni centri). Urednik u skladu sa nalogom koji je dobio objavljuje tekst preko koga plasira lažne informacije. Slijede reakcije na objavljeni tekst. Reaguju stranke (prije svega vladajuće). One u svojim saopštenjima razrađuju lažne informacije i na osnovu njih optužuju svoje protivnike. Ostali mediji prenose tekstove i političke reakcije. Urednička ekipa najčešće istu temu provlači kroz sve medije u kojima u tom trenutku sarađuje. Onda dolaze na red čuveni “analitičari” i novinari bliski vlasti, predstavljajući se kao objektivni i nestranački autoriteti, a u direktnoj koordinaciji sa naručiocima (nalogodavcima) “dočekuju” temu i komentarišu je u javnosti. Sve ove prethodno navedene faze rezultiraju stvaranjem afere čiji je cilj rušenje protivnika ili (kada govorimo o Liberalnom savezu) u ovom slučaju državnog neprijatelja. Većina afera stvara se prema navedenoj šemi.

U ovim šemama u Srbiji, recimo, aktuelni predsjednik Pokreta za promjene Medojević je prikazan kao analitičar koga treba pozvati da komentariše. Sve se poklapa sa vremenom kada je Medojević pisao i bio član redakcije lista “Identitet” koji je bio glasilo Zemunskog klana.

I ovako bi sjećanja navirala i navirala… Ali na žalost, većina građana Crne Gore uživa u ovakvim prizorima. Ko god želi shvatiti crnogorsko društvo on mora razmisliti o ovim činjenicama. Te činjenice su bitne za ljude kojima je stalo do toga u kakvome društvu živimo. I te činjenice im treba prenijeti. Nama ostaje da TVCG izbrišemo sa liste memorisanih kanala i uživamo u novim tehnologijama koje nam omogućavaju da za samo par sati naručimo i dobijemo na svom hard disku što god zaželimo. Ovu mogućnost u Crnoj Gori za sad ima jedva par procenata stanovništva. Tačnije ADSL penetracija prema zvaničnim podacima T-com-a iznosi (u download LIMITED varijanti) oko deset hiljada priključaka. Što je žalosno!

____________________

Ukoliko želite ostaviti komentar, kao i za sve vas koji vole ovakvu vrstu muzike moj današnji favorit je Vasco Rossi, i fenomenalna kompozicija Siamo Soli, uživajte u nastavku…

Advertisements

12 thoughts on “Televizija nula

  1. www

    Iskreno me raduje, da je enko od licnosti sa politicke scene odlucio da progovori pa makara i preko bloga kao
    Vi. Svaka cast, tako treba i nastavit…

    TVCG, nikad nece biti nezavisan, to je svima nama jasno, kao i nijedan medij u CG, dok ne dodje do pada rezima…

    Jedno pitanje, iz price sam shvatio da Vi nijeste trenutno u Cg, pa pitanje ide logicno dje zivite sad?
    Pozdrav

  2. Alex

    RE: Lena

    Postoji pravilo u zapadnoj političkoj kulturi koje glasi da se na hipotetička pitanja nikada ne odgovora. Pod pretpostavkom da pitanje nije bilo hipotetičko, a taj neko bio urednik pet mjeseci, sasvim je sigurno da ne može da uradi mnogo. Ipak ono što može jeste sljedeće:

    Da se po prvi put na nekoj TV u CG pokrenu okrugi stolovi sa ovakvom i sličnim temama
    Da se pokrije kamerom i reportažama svaki skup protesta opozicije
    Da se po prvi put uputi jednom crnogorskom sudu zahtjev za dozvolu snimanja političkog procesa nad tadašnjim liderom opozicije
    Da za tih pet mjeseci radnici politički organizovano stupe u tromjesečni štrajk

  3. Alex

    RE: www

    Hvala Vam na podršci. Što se tiče Vašeg pitanja, pripadam onoj grupi ljudi koja će cijelog života učiti. Tako da uglavnom vrijeme provodim u raznim usavršavanjima, što stranih jezika, što struke kojom se bavim. Trenutno sam na postdiplomskim studijama. A jedina adresa na kojoj me uvijek možete naći jeste moja e-mail adresa.

  4. Lena

    E da ponovo da pitam nesto hipotetitcki.
    Da li bi taj hipoteticki urednik mogao sve to da radi da tada u lokalnoj upravi nije bila opozicija na vlasti? Da li bi uopste i bio urednik on ili neka Mandicka?

  5. Alex

    RE Lena

    Neje to glupost nego ljudi koji nisu u tome nemaju osjećaj kakav je sistem u svom korijenu i osnovi.

    Isti ti ljudi koji su u štrajku bili najglasniji danas rade, a izabrani od strane lokalnog DPS-a, kao PR-ovi u Budvanskoj rivijeri, budvanskom vodovodu itd, itd… Na tim funkcijama se postavljaju ljudi koji će u svojim izjavama znati da procijene koliku političku štetu određeni vid obraćanja javnosti može nanijeti njihovoj firmi, i obratno koliku korist. Tako da je taj posao prilično sofisticiran u političkom smislu.

    Čovjek na čiji sam se dio knjige pozvao u tekstu izjavio je u svom svjedočenju pred specijalnim sudom, kada je svjedočio u postupku za ubistvo Zorana Đinđića saopštio je da su medijske redakcije u SiCG koncipirane tako da je najveći dio redakcije podijeljen tako što kontrolišu jedni druge na sljedeći način. Jedni rade za službu vojne bezbjednosti, a drugi za službu policijske bezbjednosti.

    Kao dokaz za to on navodi činjenicu da su, s obzirom na funkciju koju je obavljao, svakog jutra ovi izvještaji bili na njegovom stolu, a govore o stanjima u redakciji.

  6. Alex

    RE Lena

    Ovdje dolazimo na teren faktičkog preuzimanja vlasti. Opozicija u Budvi nikad nije imala vlast u suštinskom smislu.

    Republika je kontrolisala:

    Morsko dobro
    Upravu za nekretnine
    Sudove
    Lokalnu jedinicu sile (policiju)
    Finansijske inspekcijske službe
    Zdravstvo
    Obrazovanje
    Poštu
    Telekomunikacione kompanije
    Turističke kompanije (osim lokalne Turističke organizacije)

    Ovo govori, kada se spustimo na teren Budve, da vlast nije decentralizovana, kao što i nije ni u jednoj komunističkoj zemlji.

    To su neke od suštinskih razlika između demokratskih zemalja i zemalja formalne demokratije.

  7. Lena

    Hm, meni pomenuti PR-ovi vise zvuce nepimeno i neobrazovno nego sto zvuce kao neko ko nesto kontrolise i procjenjuje. Ne mogu da se otmem utisku da neko drugi misli za njih a oni samo te informacije prenose u javnost jer imaju ljepsu boju glasa i malo su pismeniji od svojih generalnih direktora. Kako objasniti najavu u Polisu ”Iz gradskog vodovoda porucuju da se ne radi o nestasici vode nego o losoj hidroloskoj godini”. Sto se tice ovog drugog, pa osnivac te TV je opstina na kojoj je opozicija bila na vlasti i sigurna sam da taj neko ne bi bio urednik da nije tako.

  8. Alex

    RE Lena

    U Savezu komunista Crne Gore, koji je (čini mi se 1992-e) na kongresu promijenio ime u DPS (a ljudi ostali isti) odluke se donose na isti način kao što se donose u svim komunističkim zemljama. Rezultat njihovog donošenja odluka vidi se u njihovoj vladavini koja je započela nakon WWII.

  9. kosmopolit

    Sto se drugo moze ocekivati od TV u zemlji dje je sve zapuceno sa svake strane i kontrolisano od strane rezima.Od najobicnijeg poicijskog pozornika(inace po zakonu ne smije da pripada nijednoj politickoj partiji)preko presjednika mjesnih zajednica pa do lidera sadasnje opozicije.
    Ja neznam ko danas moze misliti da urednik novina Zemunkog klana ciju su stranku osnovali istaknuti clanovi Dps i nezavisni analiticari poput Srdje Darmanovica moze biti protiv rezima.
    Da li neko moze mislit da drugi lider -suvlasnik Zavoda za izgradnju Budve moze biti protiv vlasti.
    Zar se ne vidi da je Mandic sa svojom politikom gotovo idealan za Dps.
    I sve tako… do lidera najmanje Liberane partije.Iz aviona se vidi da knez od Trstena nije imao nikad vise prostora u svim medijima kao nagrada ovoj ,,tvrdoj” opozicionoj druzini pojacanoj sa istaknutim opozicionarom Purkom za njihovu bespostednu opozicionu borbu.Treba li podsjecati ko je odmah priskocio vlasti u pomoc u Baru,Budvi i Kotoru.
    TV je samo jedan segment koji samo odlikava stanje u kome se CG nalazi.Nista nije bolje ni na Univerzitetu kao ustanovi iz koje samo rijetki pojednici jasno i glasno IZNESU SVOJ STAV,dok je vvecini profesora doprinos boljitku drustva ravan onom koje imaju i pomenute saradnice pored bubnja.

  10. Alex

    RE: All

    Bojim se da će imati dosta problema u polaganju ispita, taman kao Aco Đukanović kad je magistrirao kod Lukića na pravnom:

    Ugovorom koji su potpisali državni Univerzitet i Radiotelevizija 15 novinara i urednika iz te kuće ove jeseni biće upisano na Fakultet političkih nauka, Odsjek za novinarstvo.
    Prema informaciji “Vijesti” riječ je o novinarima koji godinama rade u RTCG, a visokoškolska diploma im je uslov da osiguraju radno mjesto.
    “Vijestima” je u RTCG rečeno da će studenti iz javnog servisa studirati po posebnom režimu, da će uglavnom vikendom imati obaveze na fakultetu i da će zbog studija imati fleksibilnije radno vrijeme.
    Prema informaciji “Vijesti” iz RTCG definitivan spisak budućih studenata žurnalistike, zbog velikog interesovanja, još nije gotov, ali se kao najozbiljniji kandidati za indeks pominju i Nataša Baranin, Snežana Rakonjac, Nevenka Ćirović, Milutin Stijepović, Aleksandar Mirković, Siniša Adamović, Ljiljana Milić, Biljana Stanković, Andrijana Vukotić i Svetlana Vujotić.
    – To su ljudi koji nose program Televizije i dobro znaju svoj posao i treba im omogućiti da završe fakultet da zbog diplome ne bi ostali bez posla – kažu u RTCG.
    Na FPN “Vijestima” je potvrđeno da je potpisan ugovor sa RTCG i da osim popusta što su, zbog dogovora dvije državne institucije, primljeni preko broja, “studenti iz RTCG neće imati nikakve druge povlastice”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s